جرم آدم ربایی و مجازات آن - گروه وکلای البرز | مشاوره حقوقی - وکالت دعاوی
کیفری

جرم آدم ربایی و مجازات آن

جرم آدم ربایی و مجازات آن

جرم آدم ربایی و مجازات آن 

انتقال دادن چند نفر یا یک نفر به مکان دیگر بدون رضایت شخص را آدم ربایی گویند.

جرم آدم ربایی و مخفی کردن دیگری دو مصداق از جرایم علیه اشخاص است که علاوه بر سلب آزادی و صدمات بدنی که ممکن است به مجنی علیه وارد شود، بیشتر شخصیت معنوی قربانی جرم، مورد تعرض قرار می گیرد. این جرم به صورت خاص تنها یک ماده از قانون مجازات را به خود اختصاص داده است و به صورت عام چند ماده از قانون مجازات را به خود اختصاص داده است.

در این مقاله به بررسی کامل این جرم می پردازیم ، با ما همراه باشید.

 

آزادی تن

آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن است؛ آزادی تن چنین تعریف شده است : «آزادی بدنی هر فرد بطوری که بتواند از هر نقطه کشور به نقطه دیگر آن، مسافرت نموده یا نقل مکان دهد یا از کشور خود خارج شده و به آن مراجعت نماید و از توقیف بدون جهت محفوظ و مصون باشد. نتیجه این آزادی، لغو بردگی و شبه بردگی، لغو بیگاری، منع توقیف و حبس بدون مجوز اشخاص است.»

بنابراین آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع، از راه جابجایی از محلی به محل دیگر می باشد.

 

عناصر تشکیل دهنده جرم آدم ربایی

 

عنصر مادی: در عنصر مادی این جرم باید عمل ربودن انجام گیرد و به این معنا می باشد که شخصی را از مکانی به مکان دیگر با استفاده از زور یا تهدید و یا اینکه از طریق حیله،  انتقال می دهند. و این جابجایی بدون رضایت شخص می باشد. این اتفاق را عنصر مادی جرم می گویند‌.

 

عنصر معنوی: زمانی جرم آدم ربایی اتفاق می‌افتد کرد به اضافه عنصر مادی عنصر معنوی هم شامل آن شود. عنصر معنوی به این معنا می باشد که شخصی که طرف مقابل را می رباید باید قصد و نیت مجرمانه برای انجام دادن این عمل را داشته باشد.

اگر اینگونه نباشد جرم آدم‌ربایی اتفاق نیفتاده است. مانند اینکه شخصی ماشینی را سرقت می نماید که از قضا داخل آن کودکی خوابیده است .

 

عنصر قانونی: انجام دادن عملی و یا انجام ندادن عملی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است جرم محسوب می گردد. عنصر قانونی آدم ربایی ماده ۶۲۱ تعزیرات می باشد.

 

شرایط تحقق جرم آدم ربایی

یکی از اصلی ترین شرایط موجود برای به وجود آمدن جرم آدم ربایی این است که شخص ربوده شده باید رضایت نداشته باشد زیرا برای جرم آدم ربایی شخص ربوده شده نباید برای انجام این کار رضایت داشته باشد اگر شخص ربوده شده از انجام این کار رضایت داشته باشد هیچ گونه جرمی  اتفاق نیفتاده است.

 

شروع به جرم آدم ربایی

در تبصره ماده ۶۲۱ مجازات شروع به آدم ربایی نیز تعیین شده بود که سه تا پنج سال در نظر گرفته شده بود ولی طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس های تعزیری مجازات شروع در تبصره نسخ شد و شروع طبق قواعد عام شروع یعنی ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی عمل می شود.

یعنی مجازات آن حبس درجه پنج یعنی دو تا پنج سال در صورتی که با قصد این کار را انجام داده باشد محکوم می شود و در صورتی که قصد مطالبه وجه و انتقام نداشته یا حیله و عنف هم نباشد به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش که عبارت است از:

  • حبس بیش از شش ماه تا دو سال.
  • جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
  • شلاق از سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه.

 

شرایط  تشدید مجازات آدم ربایی

  • اگر سن شخصی که ربوده شده از ۱۵ سال کمتر باشد.
  • ربوده شدن شخص توسط وسایل نقلیه چه موتوری و چه غیر موتوری باشد.
  • آسیب زدن به فرد ربوده شده چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی.
  • اگر فرد ربوده شده دچار آسیب حیثیتی گردد که این موضوع در مورد زنان و کودکان ربوده شده می‌باشد و اگر غیر از این باشد باید توسط شخص ثابت گردد.

 

آدم ربایی و جرایم غیر قابل گذشت

آدم ربایی از جرایم غیر قابل گذشت می باشد که مقید است به نتیجه و می توان گفت بر اساس بند ۲ ماده ۳۰ قانون مجازات اسلامی این نوع جرم قابل تعلیق است.

در این نوع جرایم اگر شاکی پرونده رضایت دهد چون جرم یکی از جرایم  غیر قابل گذشت می باشد رضایت شاکی در پرونده فقط می تواند میزان و کیفیت جرم را کاهش دهد اگر در این مرحله شاکی پرونده فوت کند حق گذشت و همچنین ادامه پرونده با ورثه شخصی است که فوت کرده است.

 

پشیمانی در حین آدم ربایی

شخصی که دیگری را ربوده است، چنانچه از کرده خود پشیمان شود و مجنی علیه را آزاد کند، در مسئولیت کیفری او تأثیری ندارد؛ اما اگر پس از شروع به آدم ربایی با میل خود اقدام به ترک آدم ربایی نماید، مشمول تبصره دوم ماده ۴۱ قانون مجازات اسلامی خواهد بود: «کسی که شروع به جرمی کرده است، به میل خود آن را ترک کند و اقدام انجام شده جرم باشد از موجبات تخفیف مجازات برخوردار خواهد شد.»

 

زنا از طریق آدم ربایی

اعمال زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق آدم ربایی، تهدید و یا ترساندن زن اگر موجب تسلیم شدن او شود، در حکم زنای به عنف است.مطابق قانون مجازات اسلامی حد زنا در زنای به عنف از سوی زانی، اعدام زانی است.

 

دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم آدم ربایی

طبق بند ت ماده ۲۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به جرم آدم ربایی در صلاحیت دادگاه کیفری یک و شروع به آن در صلاحیت دادگاه کیفری دو است و مطابق ماده ۴۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری آراء صادره در مورد بزه آدم ربایی قابل فرجام در دیوان عالی کشور است.

 

مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری و آدم ربایی / وکیل کرج

 

اگر در زمینه این دعوی کیفری نیاز به مشاوره و پیگیری تخصصی با وکیل باتجربه دارید ، می توانید از مشاوره حقوقی بهترین وکیل کیفری البرز از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
به مشاوره نیاز دارید ؟
سلام
نیاز به مشاوره آنلاین دارید ؟
اگر نرم افزار واتس‌آپ ندارید لطفاً با شماره 09122643517 جهت مشاوره تماس بگیرید.