ثبت ازدواج دختر بدون اجازه پدر - گروه وکلای البرز | مشاوره حقوقی - وکالت دعاوی- ازدواج دختر باکره
خانواده

ثبت ازدواج دختر بدون اجازه پدر

ثبت ازدواج دختر بدون اجازه پدر

ثبت ازدواج دختر بدون اجازه پدر- ازدواج دختر بدون اجازه پدر مسئله ای است که این روزها با آن سروکار داریم. ممکن است دختری خواهان ازدواج با شخصی باشد اما پدر او به هر علت اجازه ازدواج را به وی ندهد.

در این مقاله به بررسی ازدواج دختر بدون اجازه پدر می پردازیم ؛ با ما همراه باشید.

 

ازدواج دختر با اجازه پدر

هر دختری که به سن بلوغ رسیده باشد ،حق دارد که در مورد زندگی و آینده خود تصمیم بگیرد و رضایت خودش شرط اساسی برای ازدواج است. اما برای عقد دوشیزه باکره، بعد از انتخاب و رضایت خودش باید از پدر یا جد پدری اش کسب اجازه کند. در این مورد ازدواج دائم و موقت فرقی ندارد و در هر دو صورت اجازه پدر لازم است. در صورتی که دختری باکره ازدواج نماید و بعد از ازدواج همچنان باکره بماند و طلاق بگیرد برای ازدواج دوم همچنان نیاز به اجازه پدرش دارد چون شرط اجازه باکره بودن است.

 

چه دخترانی باکره محسوب می‌شوند؟

اگر بکارت دختر به هر علتی غیر از رابطه جنسی مانند پرش، ورزش، عمل جراحی و… تغییر کرده باشد وصف باکره از وی سلب نمی‎شود و همچنین هرگاه دختری ازدواج کرده اما بکارت وی باقی مانده باشد همچنان باکره محسوب می‌شود و ازدواج مجدد او منوط به اجازه پدر یا جد پدری است. اما اگر بکارت دختری در اثر رابطه جنسی اعم از شرعی یا غیر شرعی از بین برود در این حالت ولایت پدر یا جد پدری ساقط می‌شود و برای ازدواج نیاز به اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

 

ازدواج دختر بدون اجازه پدر

ازدواج دختر بدون اجازه پدر از طریق موارد زیر صورت می گیرد:

  • در صورتی که دختر باکره نباشد.
  • در صورتی که دختر قبلا شوهر کرده باشد و شوهر او فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشد برای ازدواج های بعدی اش دیگر نیازی به اجازه پدرش ندارد.
  • در صورتی که پدر دختر بدون دلیل یا با دلیل غیرموجهی به دخترش اجازه ازدواج ندهد .
  • طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی دختر میتواند با معرفی کامل مردی که میخواهد با او ازدواج کند و پس از اخذ اجازه در دادگاه مدنی خاص با مراجعه به دفتر ازدواج نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام کنند.
  • در صورتی که دختر کارشناس ارشد باشد و همچنین دارای ۵ سال سابقه کار با بیمه باشد میتواند بدون اجازه پدرش اقدام به ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر یا جد پدری اش در قید حیات نباشد اجازه مادر و مادر و بقیه اعضای خانواده شرط نیست و دختر دیگر نیازی به اجازه کسی برای ازدواج ندارد و باید کسب اجازه از دادگاه کند.
  • به موجب ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی در صورتی که ولی دختر در دسترس نبوده و مسافر یا غایب یا در جنگ باشد دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، و ارائه دادخواست و ذکر این نکته که علت غیبت پدرش چیست، از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد.

 

ازدواج دختر
ثبت ازدواج دختر بدون اجازه پدر
ازدواج دختر بدون اجازه پدر
  • در صورتی که ولی محجور یا دیوانه باشد یا اینکه خود تحت قیمومیت اشخاص دیگر باشد حق دخالت در ازدواج دختر را ندارد و اجازه اش دیگر در ازدواج دختر لازم نخواهد بود.
  • در صورتی که دختر پدر یا جد پدر نداشته باشد اما خودش بالغه باشد و صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خودش کافی است.
  • در صورتی که دختر سی سال به بالا داشته باشد و به شرط هوشیاری فرد و توانایی تصمیم گیری و تشخیص مصلحت اجازه پدر لازم نیست.
  • در صورتی که دختر باکرگی خود را به هر دلیلی غیر از ازدواج مثل بیماری، رابطه نامشروع، استفاده از شی خارجی تعمدا و … بکارت زائل شده باشد دیگر نیازی به اجازه پدر در ازدواج را ندارد.
  • در صورتی که دختر برای ازدواج از پدرش اجازه گرفت و پدرش اذن ازدواج به او نداد ولی پدر جدش اجازه داد دختر میتواند ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر سفیه باشد یعنی توانایی مدیریت مالی نداشته باشد و مال خود را در کارهای بیهوده صرف کند اجازه او برای ازدواج دخترش ساقط می‌شود.

 

دادخواست اذن ازدواج دختر از دادگاه

دختری که قصد ازدواج دارد و پسر مورد نظر وی از او خواستگاری کرده است ولی به دلایل مختلفی همچون نبودن پدر یا به دلیل مخالفت بدون دلیل منطقی پدر امکان ازدواج ندارد می تواند با کمک وکیل دادگستری در مرجع قضایی خانواده درخواست و دادخواست ازدواج خود را ثبت نماید و در جلسه دادگاه با معرفی پسری که تمایل به ازدواج با وی دارد، اجازه ازدواج را از قاضی و دادگاه بگیرد و سپس به دفتر خانه رفته و ازدواج خود را با اجازه کتبی دادگاه ثبت کنند . اجازه و اخذ حکم ازدواج از دادگاه حدودا پنج الی شش ماه زمان خواهد برد؛ لذا بعد از دریافت اجازه مرور زمان نخواهد داشت و میتوانید با شخص مدنظر ازدواج کنید.

اگر دختر بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه ازدواج کند، عقد او باطل نخواهد بود، ولی سردفتری که بدون اجازه این عقد را ثبت کرده است، مرتکب تخلف انتظامی شده و مجازات می‌شود.

دفتر خدمات حقوقی البرز – وکیل کرج

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی ، با وکلای متخصص ما در دفتر خدمات حقوقی البرز در ارتباط باشید.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
به مشاوره نیاز دارید ؟
سلام
نیاز به مشاوره آنلاین دارید ؟
اگر نرم افزار واتس‌آپ ندارید لطفاً با شماره 09122643517 جهت مشاوره تماس بگیرید.