اقدامات لازم پس از سرقت خودرو - گروه وکلای البرز | مشاوره حقوقی - وکالت دعاوی
کیفری

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو و توصیه های ضروری برای در امان ماندن از سرقت

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو- سرقت خودرو از جمله جرایمی است که بیشتر اوقات بی‌توجهی مالک خودرو به اصول ایمنی و توصیه‌های پلیسی باعث وقوع آن می‌شود. اگر به دنبال اتومبیل سرقت شده خود می گردید، در ادامه با دفتر خدمات حقوقی البرز همراه باشید.

 

تماس با پلیس

در صورتی که ماشین شما به سرقت رفت نخستین اقدام تماس با پلیس ۱۱۰ است. باید به پلیس محل دزدی اطلاع دهید. به این ترتیب پلیس مشخصات را ثبت و نیروی گشت را به این محل می‌فرستد، عجله نکنید و تا رسیدن پلیس منتظر باشید. در این مرحله پلیس گزارشی را تهیه می‌کند و یک برگ از آن را در اختیار مالباخته قرار می‌دهد. بعد از آن باید به اولین کلانتری در محل سرقت خودرو مراجعه کنید و گزارش سرقت را بدهید. برای این کار لازم است که مدارک ماشین را همراه داشته باشید. در این مرحله موضوع شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع می‌شود و در آنجاست که باید مدارک ماشین، مدارک شناسایی خود و اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس بگویید. قبل از این که سایر موارد را بدانید این مورد را خوب به خاطر بسپارید که «چنانچه وسیله نقلیه موتوری با پلاک آن سرقت یا مفقود شود شخصی که وسیله نقلیه در اختیار یا تصرف او بوده است باید بلافاصله مراتب را به نزدیکترین مرکز نیروی انتظامی اعلام کند.» حواستان باشد باید این کار را انجام دهید و اگر در این کار سهل‌انگاری کنید ممکن است بعدها محکوم خواهد شوید. به عبارتی اگر ماشین شما را بردند و به هر دلیل این موضوع را به پلیس اطلاع ندادید؛ در صورت اینکه با ماشین شما جرمی انجام شود هم شما باید پاسخگو باشید و حسابی به دردسر می‌افتد،‌ هم باید راه بیافتید و بی‌گناهی خود را ثابت کنید و هم به شدت جریمه می‌شوید.

 

کشف پرونده توسط آگاهی

در این مرحله مامور کلانتری همراه پرونده و شاکی راهی آگاهی می‌شود تا برای یافتن خودرو از ماموران کار کشته این واحد کمک بگیرد. پلیس آگاهی با اعلام شماره پلاک خودرو سرقتی به تمامی مراکز پلیس، در پیدا کردن خودرو به سرقت رفته کمک می کند. همچنین اگر سرقت خودرو را به سرعت به پلیس آگاهی اطلاع دهید، به موقع از خارج شدن اتومبیل از شهر جلوگیری خواهید کرد. چرا که پلاک خودرو سرقت رفته در هنگام خروج از عوارضی های شهر چک خواهد شد و به این صورت می توان سارق را به دام انداخت.

 

چک کردن دوربین های مدار بسته در نزدیکی محل پارک خودرو

برای پیدا کردن اتومبیل به سرقت رفته، تنها اطلاع دادن به پلیس کافی نیست چرا که مالک خودرو باید مانند یک کاراگاه تیزبین عمل کند و هر آنچه که باعث پیدا کردن سر نخ در مورد خودرو سرقتی می شود را مورد بررسی قرار دهد. یکی از همین راهکارها که می تواند اطلاعات خوبی برای پیدا کردن سارق به صاحب خودرو بدهد، چک کردن دوربین های مداربسته است.

برای چک کردن دوربین هوشمند منازل ابتدا باید در صورت نگهداری اتومبیل در پارکینگ منزل، دوربین مداربسته ساختمان را چک کنید. در مرحله بعدی می توانید از کسبه محل نیز کمک بگیرید و فیلم دوربین مداربسته آن ها را نیز مشاهده کنید تا شاید از زمان دقیق سرقت و چهره سارق اطلاع دقیقی پیدا کنید و با ارائه فیلم و مستندات بیشتر به پلیس، هر چه زودتر خودرو خود را پیدا کنید.

در مورد دسترسی به فیلم دوربین های مدار بسته، بد نیست این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر ساختمان های مسکونی، مراکز خرید و حتی مراکز اداری بدون رویت نامه و مجوز پلیس آگاهی فیلم دوربین را در اختیار تقاضا کننده قرار نمی دهند. پس در صورت مراجعه و درخواست تماشای فیلم دوربین های مداربسته حتما مجوز دسترسی را از مراجع قانونی کسب کنید.

 

چک کردن جریمه های راهنمایی و رانندگی

بیشتر سارقان اتومبیل هیچ ترسی از جریمه دوربین های پلیس ندارند. به همین دلیل با سرعت غیر مجاز و همچنین عبور از چراغ قرمز جریمه می شوند. این نوع جریمه ها می تواند شیرین ترین جریمه برای مالک خودرو به حساب بیاید، چرا که با دریافت پیامک آن می تواند از محدوده و موقعیت مکانی اتومبیل خودش اطلاع کافی پیدا کند و با گزارش این مورد به پلیس، به پیدا کردن هر چه سریعتر ماشین خود کمک کند.

 

پیدا کردن اوراق چی خودرو

برای پیدا کردن خودروی به سرقت رفته، راه های پیچیده دیگری هم وجود دارد. یکی از این راه ها پیدا کردن اوراق چی های خودور است. چرا که بیشتر سارقان خودرو پس از درآوردن موتور خودرو و قطعات ارزشمند آن، اوراق ماشین را به گاراژ ها و اوراق فروش ها می سپارند. به همین دلیل شاید در نظر گرفتن تمام این احتمالات بتواند به پیدا کردن خودرو و مهم تر از همه دستگیری سارق خودرو کمک کند.

 

توصیه های ضروری برای در امان ماندن از سرقت
توصیه های ضروری برای در امان ماندن از سرقت

 

توصیه های ضروری برای در امان ماندن از سرقت

  • خودروی خود را به دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل سوئیچی، قفل پدال و زنجیر تجهیز کنید.
  • از تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از باز کردن شیشه‌ها و بادگیرها استفاده کنید.
  • هنگام دور شدن از خودرو، سیستم ایمنی آن را فعال کنید.
  • سعی کنید کلید درها و سوئیچ استارت با هم متفاوت باشند و درخصوص درها از قفل ایمنی استفاده کنید برای پیشگیری از سرقت خودرو .
  • سوئیچ اتومبیل خود را در جایی مطمئن که در معرض دید و دسترس دیگران نباشد، قرار دهید.
  • در صورت گم شدن سوئیچ خودرو، در اولین فرصت قفل‌های آن را تعویض کنید.
  • خودروی خود را در محل خلوت و تاریک پارک نکنید و اغلب از پارکینگ عمومی استفاده کنید.
  • اگر به توقفگاه دسترسی ندارید، حتی‌الامکان خودرویتان را در معرض دید خود قرار دهید.
  • هنگام ترک خودرو اسناد معتبر را در آن قرار ندهید.
  • موقع ترک خودرو دقت کنید درها و شیشه‌ها کاملا بسته باشد و همچنین از گذاشتن اشیای قابل توجه و قیمتی در داخل خودرو خودداری کنید.
  • هنگام ترک خودرو، هرگز مدارک اتومبیل شامل بیمه بدنه، کارت، سند، پروانه تاکسیرانی یا اسناد دیگر را داخل خودرو نگذارید.
  • به هنگام تصادف یا نزاع‌هایی که احتمال ساختگی بودن آن می‌رود، مراقب باشید و خودرو را رها نکنید.
  • هنگام فروش خودرو، مراحل انتقال و دریافت پول را در ساعات اداری انجام دهید و از اصالت چک‌های رمزدار اطمینان پیدا کنید.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
به مشاوره نیاز دارید ؟
سلام
نیاز به مشاوره آنلاین دارید ؟
اگر نرم افزار واتس‌آپ ندارید لطفاً با شماره 09122643517 جهت مشاوره تماس بگیرید.